Co powodują rozpraszacze?

W tym wpisie poruszam temat “rozpraszaczy” – nie tych wodnych, które świetnie nawilżają trawę w ogrodzie, lecz tych, które powodują, że:

Który opis jest Ci bliższy?

A: Zazwyczaj realizuję swoją pracę w mega tempie, w pełnej koncentracji, osiągając oczekiwane efekty.

B: Często mi się zdarza od rana do nocy gonić za swoimi zadaniami, bywa, że dopada mnie frustracja i zmęczenie.

Bez względu na to, jak brzmi Twoja odpowiedź, zachęcam Cię do pracy w temacie “rozpraszaczy”. Tego tematu nigdy za wiele. Moim zdaniem jest to jeden z głównych elementów potrzebnych do podnoszenia efektywności swoich działań oraz dbania o swój tzw. work-life balance na każdym etapie swojego rozwoju.

1.blog
2.blog

Czym są rozpraszacze?

Rozpraszacze rozumiane są tutaj jako wszystko to, co odrywa naszą uwagę i koncentrację od wykonywanego zadania oraz to, co ma wpływ na obniżenie efektywności naszego działania. Rozpraszacze to także czynniki, jakich potrzebujemy unikać, by na koniec dnia czuć satysfakcję z wykonanej pracy!

Każdy z nas ma swoją indywidualną definicję na “rozpraszacze”. Każdego z nas może rozpraszać coś innego. Jednym będzie przeszkadzać głośna muzyka, a drudzy nie wyobrażają sobie pracy bez niej. Dlatego uważam, że bardzo ważna jest obserwacja siebie i szukanie własnych rozwiązań, bo to, co sprawdza się u mnie, niekoniecznie sprawdzi się u Ciebie, a świetnie sprawdzi się u Kasi. To, co sprawdza się u Ciebie, niekoniecznie sprawdzi się u Krzyśka, Ani, Gosi i Piotrka, ale będzie super pomysłem dla Łukasza. Każdy z nas jest inny i ma indywidualne potrzeby i możliwości. Gorąco zachęcam Cię do samodzielnej pracy, bo nikt za Ciebie pewnych rzeczy nie zrobi, a samo się też nie zrobi!

Jako Trener SPOCO i Coach, na swej ścieżce zawodowej spotykam ogrom ludzi borykających się ze swoimi rozpraszaczami. Odnoszę wrażenie, że każdy je ma – ja też mam swoje. Różnica jest taka, że jedni są ich świadomi, wiedzą na co mają zwracać uwagę ii pracują nad rozwiązaniami, inni z kolei nie mają świadomości o ich istnieniu, przez co też nic z nimi nie robią i brną w kierunku frustracji oraz przemęczenia.

Budowanie świadomości o tym, co Cię rozprasza, co Ci nie służy, a co służy, jest fundamentalne do wprowadzania korzystnych zmian w kierunku podnoszenia efektywności swojego działania. Bez względu na to na jakim etapie dziś jesteś, pracy nad tym tematem nigdy za wiele, bo wraz z rozwojem przychodzą nowe możliwości i nowe rozpraszacze. Życzę Ci owocnego odkrywania własnych rozpraszaczy! 

Odkryj swoje rozpraszacze

Na podstawie własnego i moich klientów doświadczenia uważam, że czym więcej o sobie wiemy, tym trafniejsze podejmujemy decyzje i działamy efektywniej. Zachęcam do obserwowania swojego dnia, tygodnia i odpowiedzenia sobie na poniższe pytania: 

Przyjęcie strategii przemyślanego “unikania rozpraszaczy”  bardzo szybko przyniosło mi i moim klientom konkretne efekty – niemalże od razu! Poniżej znajdziesz 5 sprawdzonych sposobów na ogarnięcie rozpraszaczy, by podnieść efektywność swoich działań. Być może któryś z nich Cię zainspiruje.

1. Social media pod kontrolą

Jedną z platform jakich używam podczas pracy jest Facebook. Są tam moi klienci, mój zespół i jesteś Ty! Siłą rzeczy, potrzebuję przebywać na Facebooku – by być z wszystkimi w kontakcie. Sporo czasu zajęło mi znalezienie własnego sposobu na ogarnięcie tego smoka 😉 Dziś wyznaczam sobie konkretne ramy czasowe na surfowanie po tej platformie bez konkretnego celu. Poza tym określonym czasem, każde wejście na platformę wiążę z wykonaniem konkretnego zadania. Jak tylko go wykonam, zmykam! …oczywiście zdarza się, że złapię większą falę na surfowanie 😉 Wtedy wyciągam wnioski  na przyszłość ze zmarnowanego czasu.

2. Nie przeszkadzać

Od jakieś czasu świetnie sprawdza się u mnie informowanie ludzi wokół o tym, że w danym przedziale czasowym potrzebuję, by mi nie przeszkadzać. Oczywiście dodaję, że jakby świat się walił 😉 to od razu mają do mnie wpadać! Proszę o nie przeszkadzanie, bo np. prowadzę sesję z klientem, mam ważne spotkanie, mam zadanie wymagające mega koncentracji…


Zawsze wtedy gdy zakończę zadanie związane z potrzebą “nieprzeszkadzania mi”, od razu daję wszystkim znać, że jestem znów w pełni dostępna. Nawyk ten bardzo pozytywnie wpłynął na efektywność mojej pracy i na współpracę z ludźmi wokół. Stosuję go w obowiązkach domowych jak i zawodowych.

Poniżej znajdują się pomysły na to w jaki sposób dać światu znać, by “nie przeszkadzać”. Listę tworzą pomysły moich klientów – są to sprawdzone przez nich sposoby. Być może któryś z nich Cię zainspiruje.

JAKIE TY MASZ POMYSŁY NA DAWANIE ŚWIATU ZNAĆ O TYM, BY NIE PRZESZKADZAĆ?

3. Rozbijanie większych zadań na mniejsze kroki

Myślę o tym zawczasu! Jeszcze zanim wezmę się za większe zadanie, szybko analizuję czy mam w danym momencie wystarczającą ilość czasu, by w pełni je wykonać. Jeśli nie jest to dla mnie możliwe, od razu dzielę dane zadanie na kilka kroków. Ustalam od czego zaczynam – dostosowując możliwości wykonania danego kroku, do realnego czasu jaki mam. W ten sposób świadomie określam, w którym momencie przerywam wykonywanie większego zadania. Pozwala mi to z ogromną łatwością wrócić do kontynuacji pracy nad kolejnym etapem dużego zadania.

4. Dopasowanie zadań do realnego, posiadanego czasu

Mocno związane z punktem wyżej. Wraz ze świadomą pracą nad efektywnością swoich działań, pojawił się u mnie nawyk tworzenia szybkich list zadań. Zwykle używam to tego platformy Trello. Lądują tam duże i małe zadania – wszystkie te, które są  dla mnie istotne. W pierwszej kolejności wybieram zadania, które muszą być zrobione dziś. Szybko analizuję ich “wielkość i trudność”, by oszacować ile mniej więcej czasu potrzeba na wykonanie każdego. W zależności od tego ile w danym momencie mam czasu – 1h, 3h, 15 minut – tak dobieram zadanie, by móc je wykonać w całości w danym czasie, bez przerywania. Pozwala mi to zwinnie przechodzić przez moją listę zadań. Oczywiście nie zawsze jest tak płynnie, jak bym sobie tego życzyła. Bywa tak, że zadanie z pozoru łatwe, okazało się dla mnie trudniejsze. Innym razem, czas jaki wstępnie oszacowałam na dane zadanie, okazał się zdecydowanie za krótki, co nie zmienia faktu, że nawyk dopasowania zadań do realnego, posiadanego czasu, niesamowicie podniósł moją efektywność!

5. Przygotowanie do pracy

Może się to wydawać dość banalne, jednak zachęcam do przyjrzenia się swojemu miejscu pracy. Na ile Twoje krzesło jest wygodne? Czy masz wystarczającą ilość światła? Czy masz nieograniczony dostęp do świeżego powietrza? Czy długopisy, które masz na biurku, działają? Czy kartki do zanotowania nagle przychodzącej myśli są pod ręką? Co zrobisz, jeśli będziesz potrzebował bardziej się skoncentrować, a wokół słychać dźwięki wybijające Cię z rytmu pracy?

Znajdź swoje własne sposoby

Powyższe sposoby na poradzenie sobie z rozpraszaczami, to sprawdzone sposoby, które u wielu moich klientów świetnie wpłynęły na podniesienie efektywności swoich działań. U mnie na porządku dziennym sprawdza się każdy z nich. Wypracowałam je na przestrzeni lat i dziś dzielę się nimi.

 

Wypróbuj te, które wydają Ci się ciekawe. Chcąc pracować nad efektywnością swoich działań, obserwuj siebie. Zauważaj to, co Ci służy i to, co Ci nie służy podczas pracy. Wprowadzaj zmiany – eksperymentuj. Z biegiem czasu stworzysz swoje 5 sprawdzających się u Ciebie sposobów na podniesienie efektywności!

Jeśli interesuje Cię wspólne poszukiwanie odpowiedzi i rozwiązań w obszarze rozwoju osobistego, serdecznie zapraszam na Facebookową grupę: Efektywni w działaniu! To miejsce, gdzie zajmujemy się tym wątkiem nie tylko z perspektywy teorii, ale przede wszystkim praktyki, bo jakby nie było, to właśnie praktyka przynosi znaczące efekty. 

 

Link do grupy znajduje się tutaj: https://www.facebook.com/groups/efektywniwdzialaniu


Serdeczności,

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Opublikuj komentarz

Czas spędzony na współpracy z moimi klientami to już ponad 1000h! Dołącz!

Samo się nie zrobi. Działaj i poszerzaj horyzonty z Life Boost Formula!

Pomagam w określeniu istotnych celów, odnajdywaniu konkretnych rozwiązań i poszerzaniu horyzontów!

kontakt@ewapotopianek.pl

Masz pytania? Śmiało pisz!

Business & Life Boost LTD

Wielka Brytania, Cambridge

All rights reserved 2020 © Ewa Potopianek

kontakt@ewapotopianek.pl